A magyar diákok minden eddiginél jobb eredménye nem pont az, aminek látszik

24.hu   2017. december 06. , 14:56

Lehet annak örülni, hogy egy felmérésen jól teljesítettek a magyar iskolások, de a helyzet közel sem olyan rózsás, mint amilyennek elsőre tűnik.

Minden jó eredménynek örülni kell, ez vitathatatlan. Ha ezek a jó eredmények a teljes közegre vonatkoznak, akkor pláne. A probléma azonban az, hogy ez nem az – mondta Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke a 24.hu-nak a kedden ismertetett PIRLS-felmérés eredményeivel kapcsolatban.

Ahogy kedden a 24.hu is beszámolt róla, a negyedikes általános iskolások szövegértési képességeit mérő PIRLS eredményei szerint javult a magyar gyerekek szövegértése: az ötven vizsgált ország között a magyar fiatalok a 9-16. helyen végeztek. A legjobban a szingapúri és az orosz iskolások teljesítettek, utánuk következett Hongkong, Írország, Finnország, Lengyelország és Észak-Írország. A magyarok szövegértése körülbelül egy szinten van az amerikai, az angol és a skandináv gyerekekével.

A PDSZ elnöke viszont felhívta a figyelmet arra, hogy a PIRLS-felmérésben csak 150 magyar iskola negyedikes diákjai vettek részt. Mendrey szerint ez jelzi ugyan, hogy vannak jó irányok a magyar oktatásban, gyakorlati tapasztalatai is azt mutatják, hogy az általános iskolák alsó tagozataiban is alapvetően rendben mennek a dolgok.

A probléma az, hogy a PIRLS csak az iskolák egy kiragadott szeletének eredményeit tükrözi, hiszen Magyarországon több mint 4000 közoktatási intézmény működik. A PIRLS-felméréssel szemben a PISA-teszt során a teljes közoktatás teljesítményét mérik, így a mostani eredményeket is ezzel a megközelítéssel kellene vizsgálni.

Mendrey úgy véli: az alsó és felső tagozat összehasonlításánál mindenképp figyelembe kell vennünk, hogy az alsó tagozatosoknál az iskola arról szól, hogy a tanítók gyakorlatilag egész nap a gyerekekkel vannak. Ebben a négy évben sokkal intenzívebben foglalkoznak a gyerekekkel, mint ezután.

Ötödik osztályban azonban ez megtörik, belép a szaktanári rendszer, az osztályfőnök pedig csak néhány órában tanítja a gyerekeket hetente, így sokkal kevesebb figyelem jut rájuk. Ez pedig látszik a diákok tanulmányi eredményein, így a PISA-teszten is.

A folytatásért kattintson!